Glazeniersatelier Capronnier. Vlaams topstuk
KADOC-KU Leuven
Op 11 juni beschermde minister van Cultuur Jan Jambon het glazeniersarchief Capronnier definitief als Vlaams topstuk. Dit archief van de Brusselse glazeniers François en Jean-Baptiste Capronnier is eigendom van de Vlaamse overheid, die het echter aan KADOC toevertrouwde om het te bewaren en toegankelijk te maken voor onderzoek. Dat is intussen gebeurd. Uniek aan het archief is dat het zo compleet is en van groot belang voor monumentenzorgers en onderzoekers.
Het glazeniersatelier Capronnier werd opgericht door vader François (1779-1853) en in 1839 overgenomen door zijn zoon Jean-Baptiste (1814-1891). Het was een van de meest toonaangevende ateliers aan het begin van de 19de eeuw, een periode met een vernieuwde interesse in glasschilderkunst. Naast vader en zoon Capronnier werkten ook de belangrijkste historieschilders van die tijd mee aan de taferelen, onder wie François-Joseph Navez (1787-1869), Charles De Groux (1825-1870) en Constantin Meunier (1831-1905).
Het atelier produceerde niet alleen nieuwe ramen, zowel voor binnen- als buitenlandse kerken, maar voerde ook restauraties uit van historische glasramen in monumentale kerkgebouwen in België, zoals de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal in Brussel en de Sint-Jacobskerk in Antwerpen. Het atelier Capronnier heeft zo zijn stempel gedrukt op vele restauraties en op de neogotische kerkgebouwen die in de negentiende eeuw in Vlaanderen verrezen. In Nederland zorgde het atelier Nicolas in de negentiende eeuw voor een herleving van de glasschilderkunst.
Je kan de inventaris van het archief Capronnier raadplegen via LIAS.
Een presentatie van de ateliers Capronnier en Nicolas vind je op KADOC Erfgoed.
Webreferenties
- LIAS: http://abs.lias.be/Query/detail.aspx?id=448236
- KADOC Erfgoed: http://kadocerfgoed.be/collections/show/16